AKU TERLUPA, TAKPE KE..?!!

ASSALAMUALAIKUM WBT
BISMILLAH HIRRAHMAN NIRRAHIM

Syukur Alhamdulillah kita masih lagi diberi kesempatan untuk bernafas dibumi Allah nie.
Hari nie agak berat sikit nak bangun Subuh sebab aku agak lambat sikit tidur sebab tengok bola.
Lagha lagha. Sigh.
Tapi still bangun gak untuk melaksanakan tanggungjawab sebagai seorang umat Islam.
Apa yang aku nak bagitau ialah yang aku terlupa baca doa Qunut masa Subuh tadi.
Mungkin sebab mengantuk sangat. HUHU.
Kalau dah terlupa baca doa Qunut, jangan lupa untuk buat Sujud Sahwi pulak ye.

Kat bawah nie aku dah sediakan bacaan doa Qunut dan cara serta bacaan Sujud Sahwi.

Doa Qunut.

Sujud Sahwi.

Doa selepas solat.

"Di dalam mahzab As-Syafie, doa qunut hukumnya sunnat muakkad. Bermakna sunat yg dituntut. Jika kita terlupa/tertinggal membaca doa qunut dan kita ingat sebelum solat berakhir, sunat kita melakukan sujud sahwi iaitu sujud 2 kali selepas selesai membaca tahyiat akhir sebelum memberi salam. W/bgmana pun solat tetap sah w/pun tidak melakukan doa qunut.
Wallahua'lam.

Kalau kita tak baca doa Qunut dan buat Sujud Sahwi, solat kita masih sah.
Tapi kita cuma tak dapat pahala sunat je.
Selamat beramal. :)
Peace.

notakaki: Manchester United menang. Tak rugi stay up. HEHE.

No comments: